Petr Oriešek, Kryštof Hošek: Soma Sema Provided by Goout

19.10.2020 - 09.04.2021

Museum Kampa U Sovových mlýnů 2, Praha 1

External links Venue

Exhibitions

Czech description only

Description

Dvojvýstava děl Petera Oriešeka a Kryštofa Hoška.

Museum Kampa představuje ne zcela obvyklou dvojvýstavu výrazných sochařských individualit, které od sebe dělí celá generace. Mladší z obou vystavujících autorů, Kryštof Hošek, byl během své dosavadní tvůrčí kariéry s Orieškovou tvorbou v úzkém vztahu, zejména díky dlouholetým rodinným vazbám, a není tomu jinak ani v této expozici – v řadě Hoškových realizací toto propojení můžeme rozpoznat.

Oba autoři pracují primárně s figurou či s jejími fragmenty, východiskem většiny jejich děl je hyperrealistický tvůrčí přístup, významná v tvorbě obou autorů je silná obsahová složka, tedy plastika pojatá jako artefakt, skrze nějž je možné vyprávět příběhy nebo ukázat jasný postoj. A možná ještě jedna společná věc provázela a provází oba autory – náleží mezi tvůrce, jejichž práce vyvolává rozporuplné postoje a emoce, od absolutního přijetí až po odmítavé reakce.

Malíř a sochař Peter Oriešek (1941–2015) od poloviny šedesátých let spoluurčoval podobu figurace v Československu a v České republice. Velmi brzy nalezl vlastní tvarosloví, kombinující prvky surrealismu, pop-artu, nové figurace či hyperrealismu, vystavěné i na vypjaté expresivnosti se silným existenciálním podtextem. Výstava v prostoru Konírny zprostředkuje dosud neznámé práce z ateliéru, především voskové modely, které ukazují fascinující Orieškův svět plný neskutečných, zvláštních, hybridních bytostí, krutosti, násilí, vášní, lásky… tedy všeho, co tvoří i skutečný lidský svět. Několik kreseb uvádí Orieška i jako znamenitého kreslíře schopného pozoruhodné obrazové zkratky.

Sochař Kryštof Hošek (*1984) prezentuje výběr z aktuální tvorby na nádvoří a na náplavce muzea. S Orieškem sdílí podobná východiska, k surrealismu, pop-artu a osobní mytologii přidává hlavně silný akcent k současnému politickému nebo společenskému dění. Jeho práce, například portrét Miloše Zemana nořícího (či zapadajícího) do kašovité hmoty z roku 2013 či v Museu Kampa vystavená Victory, vedou diváka k novému promýšlení už ustálených symbolů a jejich významů.